423221.jpg

Piti antaa töissä palautetta työpaikan siisteydestä ja siivouksesta. Minulta sitä ei tarvinnut kahta kertaa pyytää.

Pitää vain muistuttaa heti aluksi, että arvostan siivoojan työtä ja siivoojia yli kaiken. Oma äitinikin oli siivooja. Sen sijaan en arvosta ahneita siivousfirmoja, jotka hinnoittelevat siivoustyönsä liian halvaksi pärjätäkseen kilpailussa. Siivoojan on pakko tehdä työnsä huonosti, jotta ehtisi tehdä työajallaan mahdollisimman paljon. Ja siivoojahan siitä syyt korviinsa saa. Suotta!

Mutta se palaute.

Olen pyyhinyt työhuoneeni pöytätasoja jo pitkään itse, sillä pöly ärsyttää hengitysteitäni pahasti. Oireet ovat vuosien mittaan selvästi pahentuneet ja olen yrittänyt ehtiä työterveyslääkäriin saamaan niille diagnoosia. Töissä minulla esiintyy ympäri vuoden voimakkaita, toistuvia aivastuskohtauksia, vaikka en flunssaa koko ajan sairastakaan. Kotona näitä oireita ei esiinny, joten olen päätellyt niiden olevan työperäisiä.

Työhuoneen pöytätasot, ikkunalaudat, PC:n näyttö on pyyhittävä itse, sillä niihin siivooja ei koske. Nurkissa on hämähäkin verkkoja, oven pielissä sormenjälkiä. Ne eivät suoranaisesti vaaranna terveyttä, mutta ovat epämiellyttäviä.

423270.jpg

Myös työhuoneeni lattiat ovat likaiset. Olen ottanut tavakseni lakaista näkyvät roskat ja pyyhiä lattian märällä silloin tällöin. Muuten oma viihtyvyys ja satunnaisten asiakkaidenkin hyvinvointi vaarantuisivat pahasti. Lisäksi lattialla näkyvät irtoroskat ja pöly häiritsevät ja ärsytttävät hengitysteitä.

423266.jpg

Roskakori tyhjennetään silloin tällöin, ei säännöllisesti, mutta tyhjennetään kuitenkin. Siivoojan käymisen työhuoneessa huomaa yleensä vain siitä, että roskis on jätetty kuin käyntikorttina keskelle lattiaa

Myös käytävällä on usein näkyviä roskia, varsinkin WC:n läheisyydessä, josta ne kulkeutuvat kenkien mukana. WC:sn roskakori tulvii usein yli äyräidensä käsipapereista. WC- ja käsipaperiteline ovat usein tyhjät tai huonosti täytetyt - paperia on vaikea saada repimättä ulos telineestö. Saippuasäiliö on usein tyhjä.

Keittiön pöytä ja tasot ovat likaiset, täynnä murusia, rasvajälkiä ym. ruokailun jälkiä. Lattialla on näkyviä roskia. Roskikset ovat usein aivan ääriään myöten täynnä, ne haisevat ja kahvinkeittovuorossa olevan täytyy niitä tyhjentää mukavuuden säilymiseksi. Muuten viikonlopun aikana, varsnkin kesällä, biojäte voisi aiheuttaa todellisen terveysriskin ruokaiutiloihin. Keittiön käsipaperivarastoa pitää täyttää itse. Siivouskopissakaan ei aina ole papereita, ja niitä täytyy metsästää muualta.

Mielestäni työntekijät ovat jokaisen työpaikan tärkein resurssi. Työviihtyvyyden tärkeimpiä osatekijöitä on tilojen siisteys. Jos työtilat ovat sotkuiset, pölyiset ja epäviihtyisät, ne ovat paitsi epämiellyttäviä myös terveysriski. Pölyn aiheuttama hengitystieärsytys voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa vakavia työperäisiä sairauksia ja pahimmillaan työkyvyttömyyttä. Onko meillä tähän varaa?

Entä onko meillä varaa siihen, että asiantuntijatehtäviin palkatut työntekijät käyttävät työaikaansa lattian luuttuamiseen ja pöytien pyyhimiseen, jotta he kehtaisivat päästää asiakkaansa samaan huoneeseen tai pystyisivät itse tekemään kyseisessä tilassa luovaa työtä? Ja tämä saman aikaan, kun siivouksesta maksetaan ulkopuoliselle siivousfirmalle kohtuullinen korvaus.

Vika ei mielestäni ole siivoojissa, vaan heidän esimiehissään ja siiousfirman johdossa. Jos siivoojan työaika ei riitä sovitun siisteystason ylläpitämiseen, pitää joko palkata lisää siivoojia tai määritellä siisteystaso uudelleen. Asiakkaan tehtävä ei pitäisi olla palautteen antaminen ja siivoojien opastaminen heidän työssään. Usein tuntuu myös, että siivoojien esimiehille annettu palaute kostautuu siivoojien työtaakan kasvamisena. Se on mielestäni huonoa johtamiskulttuuria. 

Työpaikkamme siivouksesta on varmasti tehty sopimus. Mielestäni se sitoo aina molempia osapuolia. Jos palveluntarjoaja ei pysty täyttämään sopimuksen kohtia, asiakkaan pitää joko irtisanoa sopimus, saada kustannuksiin alennusta tai harkita muita vaihtoehtoja siivouksen teettämiseksi. Jos taas katsotaan, että kyse on vähäpätöisestä asiasta, haluan, että meille työntekijöille osoitetaan uusi työaikakoodi - Siivous. Sen jälkeen voimme siivota tyytyväisin mielin ja osoittaa esimiehillekin, mihin työaikamme kuluu.